top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תדוד תרון - עיצוב גרפי

שימוש מסחרי בתמונות

עודכן: 15 בינו׳



צלם מחזיק מצלמה ומצלם
תמונה חינמית שהורדתי מ-Pixabay


זכויות יוצרים בתמונה או איור

״תשתמש בתמונה שמצאתי באינטרנט״.. ״מה הבעיה? תמצא תמונה כזו ב״גוגל״… ״יש מלא תמונות כאלה באינטרנט, לא ישימו לב..״ ״זה מפורסם באינטרנט אז אפשר להשתמש..״


את המשפטים האלה, ועוד רבים כמותם, אני שומע לעיתים תכופות מלקוחות שרוצים לשלב תמונה בפרסום או בעבודה הגרפית שאני מעצב עבורם. זה נובע מחוסר המודעות לכך שגם לתמונה / צילום / איור יש זכויות יוצרים - לא משנה אם התמונה צולמה ע״י צלם מקצועי או לא, הזכות לשימוש בה, שייכת למצלם ואין להשתמש בה ללא רשות.


שימוש ללא אישור בתמונה / איור, חושף את המשתמש לתביעה ולקנס כספי גבוה ביותר. היכנסו לקישור הזה, למאמר מצויין ומפורט המדבר על הנושא.


אז איך נמנעים מהפרת זכויות יוצרים בתמונה / איור?

מספר פתרונות:

  1. לצלם / לאייר בעצמכם.

  2. להשתמש בשירותי צלם מקצועי/ מאייר מקצועי ולוודא מולו (תנאי השימוש אמורים להיות רשומים בחוזה הזמנת עבודת הצילום) שהתמונה שהוא מצלם היא לשימושכם הבלעדי ולכל מטרה.

  3. להוריד תמונה / איור מאתרי תמונות חינמיים, כאשר יש לוודא שהתמונה/ איור שבחרתם, מותרים לשימוש מסחרי.

  4. לרכוש בכסף מלא תמונה / איור מאתר תמונות אמין ומקצועי. (רשימת אתרים בהמשך)

ישנם אתרים המאפשרים לכם להירשם לנסיון ואף מציעים לכם להוריד מספר תמונות ללא עלות - זו הזדמנות, לפעמים, להשיג את התמונה/ האיור שרציתם, מאתר חוקי, וללא עלות כלל.

אך שימו לב: ה״מתנה״ הזו מותנית בכך שנירשמתם לאתר והישארתם פרטי חיוב (כ. אשראי), ועליכם להיות מודעים לכך, שלאחר תקופת הנסיון תתחילו להיות מחוייבים בסכום חודשי, אלא אם ביטלתם מבעוד מועד את ההרשמה.

 

מספר אתרי תמונות חינמיות לשימוש מסחרי:


* יש לשים לב האם יש אישור מלא לשימוש מסחרי או שיש צורך לתת ״קרדיט״ (כיתוב ליד התמונה שמציין מהיכן היא או מי צילם אותה) לאתר או לבעל התמונה.

 

מספר אתרי תמונות לרכישה, לשימוש מסחרי:


* באתרים הללו מקבלים אפשרות לבחור גודל ורזולוציית תמונה, ולשלם בהתאם - מתמונה קטנה לאינטרנט ועד גדולה מאוד המתאימה לפוסטר. שימוש לב: האתרים מספקים כמה סוגי רשיונות לרכישת תמונות, בהתאם לשימוש: למשל, יש רשיון מיוחד לרכישת תמונות שיעשה בהן שימוש מסחרי במאות אלפי עותקים ויותר, לעומת רשיון לשימוש מסחרי לפרוייקט אחד.

 

ממה צריך בכל זאת להישמר?

למרות הנאמר לעיל, יש בכל זאת כמה דברים שאסור לכם לעשות עם תמונות חינמיות או כאלה שרכשתם:

  • אסור לכם למכור תמונה למישהו אחר. תמונה קנויה היא שלכם בלבד ואין לכם זכות להעבירה לשימוש של מישהו אחר (אם יש לו צורך בתמונה הזו, עליו לרכוש אותה גם כן).

  • זה תקף גם למעצבים הרוכשים בעצמם תמונה עבור לקוח - התמונה אינה שייכת ללקוח, אלא רק לפרויקטים הגרפיים, שהלקוח מקבל מהמעצב הגרפי שרכש את התמונה עבורו. ללקוח אין רשות לקחת את התמונה ולהעבירה למישהו אחר, למרות שהוא משלם למעצב הגרפי עבור העבודה.


ואם עדיין יש לי ספק לגבי חוקיות התמונה שאני צריך?

מומלץ לפנות למעצב מקצועי, למשל, סטודיו דוד תרון לעיצוב גרפי (-: ולהתייעץ איתו.



34 צפיות0 תגובות
bottom of page